Recenze o Call of Duty 2
Call of Duty v mnoha anketách
vyhrálo cenu hry roku, i když většinou šlo o vítězství ve čtenářských anketách,
čímž vás samozřejmě nechceme nijak degradovat, ale osobně bych se rozhodl
jinak. Výtvor Infinity Ward sice neměl snad žádnou větší chybu, byl řemeslně
dobře nedesignován, výborně hratelný, ale přesto si myslím, že výjimečná hra
musí obsahovat ještě něco navíc. Ať ale nejsem považován za kacíře – hraní Call
of Duty jsem si také pěkně užil a na pokračování se těšil, protože tu byl
potenciál dotáhnout již tak podařený produkt (což je nejvhodnější označení pro
sériově vyráběné střílečky z 2. světové války) ještě o fous výše a možná v mých
očích stanout skutečně mezi několika málo vyvolenými.
Po příběhové lince ani
stopy, tedy pokud za ní nepovažujete občasná dobová videa chvástající se
víceméně dobře známými fakty z války.
Koncept hry se však na první pohled absolutně nezměnil. Intro je v
podstatě přehledem schopností nového enginu a snaží se navnadit na syrovou
bitevní vřavu a to se mu také daří. Po příběhové lince ani stopy, tedy pokud za
ní nepovažujete občasná dobová videa
chvástající se víceméně dobře známými fakty z války. Myslím, že nejsem sám, kdo
by nějakou tu zápletku, byť by byla sebeprůměrnější, přivítal, poněvadž pořád
by se díky ní člověk lépe dostal do hry i do kůže svého hrdiny, v tomto případě
hrdinů, jejichž jedinými stopami ve hře jsou rádoby emotivní popisy průběhu
bojů zobrazovaných před načtením mise. Další textový materiál objevíte už jen
ve starých dobrých citátech slavných osobností, které sice často nedávají
smysl, ale tím, že je vyřkli váleční vůdcové, musí být po desítky let
interpretovány, a to i ve videohrách. Inu, aspoň si pak můžete hrát na frajery
metající Churchillovy nebo Stalinovy úderníky z rukávu.
Jak už bylo řečeno,
máme co do činění s jistou formou kolektivního hrdiny. Vůbec nezáleží na tom,
zda hrajete za Davise nebo Vasilije a netruchlete, když si jméno své postavičky
nezapamatujete. Mnohem podstatnější je, že máte dvě ruce schopné třímat kvér a
házet granáty. S takovou budete procházet celkem deset miniaturních kampaní,
jež se skládají ze dvou až čtyř nikterak dlouhých misí. Po třech oddělených
taženích získali Rusové, jejichž problémy hra začíná, a Američané, kteří zdejší
vojnu uzavírají. Prostředek pak vyplňují čtyři britské kampaně. Většinou se
další kampaň otevře až ve chvíli, kdy máte dokončenu tu předešlou, avšak v
zájmu chronologické přesnosti je občas učiněna výjimka. Válka totiž probíhala
na mnoha frontách a její příběhy se prolínaly. Pokud tedy budete chtít hrát
přesně podle toho, jak šel čas, tuto možnost mít budete.
Jistě vás velice
zajímá, kam nás autoři vyšlou tentokrát. Ruská část se opět točí kolem dobývání
a obrany zasněženého a rozbombardovaného Stalingradu, což by mohlo svádět k
podobnosti s minulým dílem. Není tomu tak – tentokrát v ruské baště zažijete
spíše komornější dobrodružství, které se mi ze všech tří partií líbilo zřejmě
nejméně. Absolutně nejvíc je zde patrná linearita, okatě naskriptované situace
a s tím i trochu spojená frustrace. Naprosto nejdůležitější v tomto případě
totiž je, postupovat co nejrychleji kupředu, čímž vstupujete na neviditelné
spínače, jejichž spuštěním ustává nápor německých vojáků v dané
oblasti. Pokud se bláhově snažíte vystřílet neustále se rodící fašisty z
jednoho místa, jste dříve či později odsouzeni k potupnému zániku. Podobný styl
je praktikován i dále, avšak vzhledem k otevřenějšími designu úrovní zde tento,
podle mého jasně negativní prvek, není tak patrný.
Aby bylo starému
dobrému moudru „opakování matkou modrosti“ učiněno zadost, na počátku
amerického celku misí vás čeká vylodění v Normandii.
Britský úsek si pod tvrdou rukou generála Montgomeryho odbudete na
interesantních bojištích severní Afriky, kde je vaší největší snahou vykopat
Rommelovy pouštní lišky z jejich nor. Stejně jako minule, vás i ve dvojce čeká
monumentální tanková bitva, kdy usednete do plně ovladatelného tanku a obratným
manévrováním se budete snažit vyhnout všudypřítomným flakům a zároveň je spolu
s nepřátelskými tanky i zničit. Aby bylo starému dobrému moudru „opakování
matkou modrosti“ učiněno zadost, na počátku amerického celku misí vás čeká
vylodění v Normandii. Nikoliv však na Omaha Beach, nýbrž o pár pláží dál, ovšem
s podobně intenzivním dojmem. Následuje postup až do Německa, přičemž cestu si
v jedné části urychlíte coby spolujezdec v pronásledovaném jeepu.
Dynamické střídání
úkolů za chodu bylo vždycky doménou Call of Duty a pokračování v nastoleném
trendu rázně pokračuje. V podstatě nikdy nekončíte splněním toho samého
příkazu, jako jste začínali. Tradiční je likvidování tanků či skladišť pomocí
výbušnin, obrana určeného území nebo odstřelovačské hrátky. Narazíte ale i na
úkoly originální – zajímavé například bylo pomocí dalekohledu označovat místa
ke zničení artilerií. Nebo postup přes rozsáhlou pouštní pláň, kdy bylo třeba
se krýt za mohutnými trupy tanků.
Tvůrci v Call of Duty
2 slibovali mnohem větší míru volnosti. Po dohrání ale musíme říci, že se jim
to povedlo jen z velmi malé části. Ano, levely jsou ve spoustě případů o třídu
rozsáhlejší než minule, ale tento pocit se hodně rychle vypaří, když znenadání
narazíte na neviditelnou zeď, za níž třeba spojenecké tanky projíždějí dál, ale
vy prostě nemůžete.Možných cest jak se dostat
k cíli také přibylo jen poskrovnu. Povětšinou je pořád o jednu vytyčenou
stezku, ze které se nedá slézt, ačkoliv to tak může na první pohled působit.
Pravda, někdy se dá jít třeba dvěma uličkami, které vás ale po chvíli stejně
zavedou ke shodnému cíli. Tak k čemu to? Volnost a vzdušnost misí je tak spíše
optická. I to přispívá k o něco větší uvěřitelnosti, abychom však tento postup
mohli výrazněji ocenit, musel by vypadat úplně jinak a mít skutečný dopad na
hratelnost.
Jestliže čekáte větší
změny, jste na šeredném omylu. Call of Duty 2 patřilo k rychle vyvinutým hrám a
je to na něm zřetelně poznat. Nebýt změněného enginu, asi byste ho od
předchůdce vůbec nerozpoznali. I menu a font písma zůstal shodný, vše se ovládá
na chlup stejně, což je sice user-friendy postup nevyžadující dlouhých
tutoriálů, na druhou stranu také leccos vypovídá o přidaných prvcích. Všichni
si tak musí položit otázku, zda očekávali novinku v pravém slova smyslu nebo
jim datadiskoidní pokračování stačí. Ono totiž rozhodně má co nabídnout a sice
zhruba to, co udělalo jeho předchůdce
nejlepší hrou roku 2003.
V současné době byste
asi jen horko těžko hledali svižnější střílečku, než je Call of Duty 2. Kouzlo
místní hratelnosti spočívá v neustálém držení šipky dopředu a tlačítka střelby.
Prodlevy mezi akcemi tato hra nezná delší, než několikasekundové. Nemáte čas
ani důvod se zastavit, neustále jste hnáni kupředu, do boje. Přestože jste vlastně
členem jedné obří armády, jste to právě vy, kdo určuje krok. A když neuděláte
důležitý krok vy, neudělá ho nikdo. Na příkazový interface, jímž byste mohli
komandovat parťáky, klidně zapomeňte – takováhle vymoženost patří někam úplně
jinam, tady by na ní nezbyl čas. Noví spolubojovníci i protivníci se rodí
stejně rychle jako umírají a právě díky masovým bojům a stovkám mrtvých v jedné
misi poznáte atmosféru války přetvořenou v arkádu.
Přestože jste vlastně členem jedné obří armády, jste to právě vy,
kdo určuje krok.
Pojďme se nyní podívat
na několik kosmetických změn, které zcela určitě postřehnete. První
je poupravená problematika zranitelnosti. Na obrazovce není žádný indikátor,
jenž by vám ukázal, jak na tom zrovna jste. Řešení je jiné – pár zásahů
přejdete bez problémů, ve chvíli, kdy začne být situace kritická, zbarví se
obrazovka do ruda a když už jde skutečně v háji a každé otření o kulku by
znamenalo smrt, jste zcela jasně okřiknut, abyste se šli někam schovat. Světe
div se, zranění se po chvíli sama vstřebají, takže jste zase úplně fit. Přesto
hra není vůbec jednoduchá, návaly nepřátel jsou obrovské a už na druhou ze čtyř
obtížností budete řádně prověřeni. Protivníci jsou sice pořád stejně tupí,
ovšem naučili se házet granáty a to tak, že hodně. Každou chvíli nějaký
přiletí. Naštěstí jste vždy upozornění, kde výbušnina je a že by bylo záhodno
se jít ukrýt.
Už jsme se zmínili o
zbrusu novém enginu, který objektivně představuje asi největší změnu vůči
prvnímu dílu. Obstaróžní Quake 3 engine již tenkrát dosluhoval a nasadit ho do
akce i nyní by bylo hotovou sebevraždou. Nestalo se tak – Infinity Ward
vyrobili kompletně nový nástroj, jenž zvládá nejmodernější grafické efekty a
zvládá zobrazovat desítky relativně dobře vymodelovaných vojáků zároveň.
Netěšte se ale na rag-doll efekty, ty by zřejmě v těchto počtech byly
nerealizovatelné, takže se musíte spokojit s řádkou předdefinovaných smrtelných
křečí. Co se týče hardwarových nároků, asi vás moc nepotěšíme, protože jsou i
na dnešní dobu docela vysoké. Na druhou stranu, v rozlišení 800x600 si na
střední detaily zahrajete i na průměrných mašinách, přičemž vše pořád vypadá
moc pěkně, jen ne úplně skvěle.
Hodnotit Call of Duty
2 je jako obvykle složité. Jednička mě bavila, ale že bych si z ní sedl na
zadek, jako spousta ostatních, to se říci nedá. Stejné pocity mám i z
pokračování, kde je problém s hodnocením umocněn navíc tím, že jde de facto o
tu samou záležitost, dokonce i spousta designérských prvků je shodná. Zahrajete
si sice slušně, ale jen krátce, za osm hodin je na druhou obtížnost hotovo.
Naštěstí tu je ještě vyladěnější multiplayer, který si určitě znovu získá davy
příznivců.